Lemvigh-Müller

Kundecase
Lederuddannelse

Som Danmarks største stål- og teknikgrossist sørger Lemvigh-Müller hver dag for, at varer fra tusindvis af producenter bliver samlet, pakket og leveret på mindre end 24 timer til installatører, industrivirksomheder, forsyningsselskaber og byggepladser i hele Danmark. 

Lederuddannelsens tovholdere, HR chef Søren Pagh Pedersen og HR konsulent Helle Benedikte Trans, blev efter uddannelsens afslutning spurgt, om de kunne sætte nogle ord på samarbejdet med Hornstrup Kursuscenter. 

Deltagere

122 ledere fra alle niveauer fordelt på 8 hold

Arrangementet

8 moduler á 3x2 døgn med fuld forplejning og overnatning

Formål

Efteruddannelse af samtlige ledere med henblik på at få skabt en fælles værktøjskasse

Lemvigh-Müller på Hornstrup

Interview

Søren Pagh Pedersen, HR chef, LM
Helle Benedikte Trans, HR konsulent, LM

Hvad var formålet med forløbet?

- Formålet var helt konkret at få efteruddannet samtlige ledere i form af en skræddersyet lederuddannelse.  Baggrunden var en ambition om at få løftet det generelle lederskab og ved hjælp af udvalgte ledelsesteorier at få skabt en fælles værktøjskasse.  Ambitionen var fra start, at alle deltagende ledere på alle hold skulle føle sig lige tilpas og opleve det samme engagement på både hold 1 og hold 8.

Hvorfor Hornstrup?

-Vi så i udgangspunktet Hornstrup som et alternativ til de mere kendte aktører og kæder på markedet. Hornstrup var ikke de billigste, men til gengæld så faldt vi pladask for stedet da vi havde mødt jer.

- I vores indledende dialog med Hornstrup Kursuscenter, var det vigtigt for os, at Hornstrup Kursuscenter forstod, hvor vigtig denne uddannelsesindsats var for LM. Vi ville ikke have en standardelevatortale, men et tilpasset møde. Og det var helt tydeligt, at folkene fra Hornstrup var oppe på dupperne i forhold til entreprisen.

- Den dér glød i øjnene, indtrykket af at menneskene var til stede, stedets ro.

- I ved hvad I kan og I har en har en selvtillid på en ydmyg måde omkring dét at I kan levere varen.

Vi har ikke på noget tidspunkt tvivlet på, at Hornstrup ville gå det ekstra skridt.
Søren Pagh Pedersen, HR chef

- Det er mere i øjenhøjde end på de større steder. Det er ligesom at komme hjem og den lille forskel der var i prisen i forhold til andre steder er rigeligt tjent ind.

De små detaljer?

- Modtagelsen. Det har været en fornøjelse at komme og blive mødt med en frisk kommentar i receptionen. Og dét at nøglerne ligger klar og værtinden byder velkommen på dag 1 i kursuslokalet, det virker rigtigt godt.

- Rengøringsdamerne som sidder ved bordet på gangen er ligeså stor en del af det. De har tydeligvis stolthed omkring deres fag og de siger også godmorgen og kigger én i øjnene. 

- Selvbetjeningsbaren har været et hit. Den uformelle stemning hvor holdets egne ”bartendere” har kunnet udfolde sig har været rigtig god for sammenholdet og humøret.

- Procesværktøjerne har bidraget til, at deltagerne har kunnet sætte hinanden i spil på en anden måde, men stadig med noget som har været relevant for uddannelsen og for den enkeltes refleksion over egen ledelsespraksis.

Værtskabet?

- Vi kan alle sammen godt lide at være noget specielt – og det skulle vores ledere kunne mærke. Det ligger hos alle mennesker.

- Og på Hornstrup er man ventet, man er velkommen og det virker som om, at I har forestillet jer hvad gæsterne hvad har brug for. Det er ligesom at komme hjem til nogle af sine venner. Dét betyder, at tovholder og underviser sænker skuldrene og det mærker deltagerne med det samme.

- Tingene bliver nemmere når man ved hvor man har hinanden.  Og når tovholderen tager hjem så er det vigtigt at tingene spiller – og at der er nogle der går det ekstra skridt. Vi har ikke på noget tidspunkt tvivlet på, at Hornstrup ville gå det ekstra skridt.

Udbyttet?

- Vi ønskede et forløb over 24 måneder, hvor første og sidste deltager skulle have den samme oplevelse. Det skulle være en uddannelse som var langtidsholdbar. Det at skifte mødested undervejs ville have forstyrret den dimension.  Det har fungeret optimalt med en lagtidsholdbar løsning som har skabt ro, så vores folk har kunnet koncentrere sig om at uddanne sig selv og sine kollegaer.

- Vi har haft et meget løsningsorienteret partnerskab med Hornstrup.

- Undervejs har der været en del kalendergymnastik, men det har været et fantastisk samarbejde.

Det er mere i øjenhøjde end på de større steder.
Helle Benedikte Trans, HR konsulent

- Til det formål vi havde og det vi skulle have ud af det, så har stedet været optimalt. Hornstrup appellerer til hovedet og det er godt. På skiltet ved indkørsel står der ”ånd” og det er i hvert fald ikke falsk reklame. Der er både ånd og nærvær på Hornstrup og man bliver mentalt drejet 10–15 grader når man træder ind af døren.

 Hvad siger deltagerne?

- Samlet set er det en succes. Og helt anderledes end at være på et hotel hvor der også er en række andre typer arrangementer samtidigt. Det hele spiller bare og deltagerne har evalueret forplejningen og rammerne rigtigt højt. Efter hvert hold har afsluttet forløbet på Hornstrup foretager vien evaluering i forhold til deres oplevelse af stedet. På en skala fra 1-5 har Hornstrup scoret 4,6 i snit.

Hornstrup med tre ord?

- Autentisk, nærværende, kompetent.

Ville I anbefale Hornstrup til kollegaer?
- Ja.
 

Vi siger tak for anbefalingen!

Inspiration

Case DBIO

"Hvad synes du om procesværktøjerne og faciliteringen på Hornstrup?"

 

Det spurgte vi blandt andet tovholder Tina Bjørg Jensen om efter et 3 dages seminar.

Læs interview

Teambuilding

Teambuilding behøver ikke tage en weekend og koste kassen.
Men det skal give mening!

Vi har idéerne og værktøjerne.
Og vi kender også nogle dygtige folk.

 

Læs mere

Følg os!

Inspiration på væggen!

  • Citater
  • Opskrifter
  • Procesværktøjer
  • Tips & tricks
Følg os